Mielenkiintoisia projekteja: Haalarista takiksi!

Mielenkiintoisia projekteja: Haalarista takiksi!

Lähtötilanne.

Tässä jokin aika sitten sain kyselyä haalarin korjauksesta liittyen puhki kuluneisiin polviin. Korjaus olisi ollut vielä mahdollinen, mutta päädyimme asiakkaan kanssa siihen, että haalarista tehdäänkin takki.

Homma lähti liikkeelle ensiksi valitsemalla haalarin väreihin sopiva resori, sillä hihansuita haluttiin muokata pidemmäksi ja takin helmaan laitettiin lisäpituutta resorilla. Toki valittiin myös vetoketju, koska tarvittiin alhaalta aukeava takkiketju.

Sopivat vetoketju ja resori löytyi.

Sopivien löydyttyä työ aloitettiin purkamalla  vanha vetoketju irti. Samalla toki piti miettiä seuraavia vaiheita, kuten mistä kohtaa lahkeet saadaan katkaistua tulevan takin pituus maksimoiden. Rohkeasti vain saksiin kiinni ja lahkeet pois. Vanu oli onneksi päälikankaan ja apukankaan välissä ja näiden lisäksi oli erillinen vuori, joten ensinnä ommeltiin päällä oleva kangas ja apukangas alareunasta yhteen ettei vanu karkaa.

Seuraavassa vaiheessa ompelin vetoketju reunaan tereet, jotka haalarissa oli alunperin ollut. Onneksi oli riittävän pitkästi vuorin sisässä ylimääräistä, että tere riitti pidempään vetoketjuun. Seuraavaksi ompelin huolitellun resorin yksinkerroin takin helmaan ja sen jälkeen vetoketju ommeltiin pääliseen kiinni. Vielä vuorin kiinnitys vetoketjureunaan. 

Ennen vuorin ompelemista kiinni alareunasta, avattiin vielä hihansuut ja lisättiin väliin kaksinkertainen resori jatkoksi hihalle. Lopuksi ommeltiin helmaresori vetoketjureunoistaan kiinni vetoketjuun, sillä sitä ei vielä ollut kiinnitetty kaksinkertaisena siihen. ja resori ommeltiin vuoriin kiinni vuorin välistä jättäen kääntöaukko keskelle. Kääntöaukko suljettiin käsin ompelemalla.

Kääntöaukko umpeen käsin ommellen.

 

 

Takki valmiina.

Näin haalarista syntyi takki ja se sai vielä käyttöikää lisää, sillä haalarina se ei ehkä olisi enää ensi talvena käynyt käyttäjälleen. Monia vaatteita voi siis muokata toisenlaiseksi ja saada niille jatkoaikaa.

Ompelemisiin..

Takaisin blogiin